Zwangerschapsyoga; helemaal zen!

Zwangerschapsyoga eMyLife\

Afgelopen dinsdag was het zo ver; mijn eerste zwangerschapsyoga les. En boy oh boy wat was ik die dag moe zeg! Ja ik heb vakantie, maar die dag moest ik toch even werken. We zijn met een mega leuk nieuw project bezig en aangezien we met een strakke deadline zitten Γ©n ik nog maar 8 werkweken heb voor ik met verlof ga, moeten de wielen hard door kunnen draaien. Zoals altijd als je van plan bent om op een werkdag 2 dingen, in dit geval projecten, te doen, ben je het grootste gedeelte van die dag bezig met allemaal andere dingen! En zo kwam het dat mijn ‘even dagje naar werk’ tijdens mijn vakantie mij in eerste instantie heel veel energie heeft gekost. Gelukkig kreeg ik die energie ’s middags weer terugΒ  tijdens een super vette design brainstorm! Daarna was ik wel gesloopt. Gek he, moe zijn als je inmiddels 24 weken zwanger bent hihi.

Een dutje doen hoort erbij

Toen ik om half 5 thuis kwam ben ik direct op bed gegaan en heb ik even geslapen. Een uurtje later was ik weer wakker, dankzij de wekker, want mijn eerste zwangerschapsyoga begon om 19.15 uur! Maar oh wat ben ik gaar! zo moe, zoooo moe. Dus in dubio, wel gaan of niet gaan. Vriendlief kwam thuis en vond dat ik wel moest gaan. Helemaal omdat ik al 4 nachten last heb van mijn gehele rug en wie weet ik daar tips krijg die het verhelpen. Dus hup, met mijn dikke buik uit bed!

Outfit Zwangerschapsyoga

Ok! Snel op zoek naar een outfit voor zwangerschapsyoga, want ook al ben ik zwanger, Fashionable eruit zien kan altijd πŸ˜› Ik hoop dat ik dit vol houd tot de bevalling πŸ˜€ Uhmm, ik heb niks gekocht.. Wat pas ik dan nog? Het T-shirt ben ik zo uit, deze past gelukkig gewoon nog. Lang leve de oversized stretcht modellen! Hij is wel beetje aan de korte kant, maar dat lossen we gewoon op met een lange hemdje eronder. Aangezien ik geen sport-bhΒ  heb die nog past, besluit ik even in de tas te duiken die ik van mijn lieve nicht R. gekregen heb en vis er een voedings-bh uit. Mega charmant, maar dit zit tenminste lekker. En ik heb gehoord dat comfort tijdens yoga heel belangrijk is πŸ˜‰ De broek is de grootste uitdaging. Dat gaat hem niet worden.. wat nu? Ik besluit om mijn zwangerschapslegging maar aan te trekken. Zit in ieder geval lekker los πŸ˜› Ok, dan is mijn outfit nu compleet.

Outfit zwangerschapsyoga

My first Zwangerschapsyoga les

Om 19.00 uur zaten we in de auto richting Yogacentrum Lotus in Hilversum. Ik vond het wel een klein beetje spannend. Wat voor vrouwen zouden er zijn, hoe is de docente, is het heel zweverig, is het daar niet te benauwd? Hihi
Ik kwam als eerste aan, dus kon ik mooi even kennismaken met Renate Tijssen, de docente. In het zaaltje lagen 6 matjes, en één wand was een spiegel, net een danszaaltje. Renate is erg vriendelijk en verteld me wat meer over waar zwangerschapsyoga goed voor is en dat we ons vandaag gaan richten op onze bekken. Dat komt mij goed uit, want ik heb al een paar dagen last van mijn gehele rug en de verloskundige zei dat als dit nog een paar dagen aanhoudt ik naar de bekkenspecialist zou moeten. Want last van mijn rug bij 24 weken is nog een beetje te vroeg.

Langzaam aan druppelen de andere mama2be’s binnen. Ze zien er allemaal aardig uit, en Renate kent iedereen bij naam. Iemand geeft aan last van haar rug te hebben. Renate zegt dat we zo wel even een paar oefeningen hiervoor doen.

We beginnen met een ontspanningsoefening. Liggen op je rug, of op je zij als je niet meer op de rug kan liggen (en dat blijken de meeste te zijn). Ik lig stil op mijn rug met mijn ogen dicht. Renate ‘loopt’ ons langs ons lichaam heen. Eerst aarden we alle delen van beneden naar boven die direct contact maken met de aarde en vervolgens de delen die indirect in contact staan. Ohh dit best heel erg fijn! Na deze oefening gaan we aan de slag met onze bekken. EΓ©n van de oefeningen is in 3 etages je spieren in je bekken aanspannen. Eerst ga je ‘in de lift’ vanaf je urinebuis 1 verdieping omhoog, vasthouden, omhoog naar verdieping 2, vasthouden, omhoog naar verdieping3 en vasthouden. Dit doen we dan ook weer terug naar beneden Γ©n deze oefening wordt herhaald vanaf je vagina en je endeldarm/anus. (hihi hele normale dingen Emy. Niemand giechelt, dus ik ook niet πŸ˜› ok, alleen inwendig dan. Wat ben ik soms ook een klein kind πŸ˜€ ) Na de bekken oefeningen doen we een aantal oefeningen die lijken op gewone yoga-oefeningen, zoals de triangel.

We zijn al bijna op het einde van de les. Renate zegt dat ze nu bevallingsoefeningen gaan doen. Hier doe je alleen je laatste 3 lessen aan mee, maar de weken daarvoor moet je goed opletten om het straks te kunnen. Twee mama2be’s gaan deze oefeningen doen. Liggen in bevalling stand en puffen en ademen. Uhm de logica ontgaat me eigenlijk nog. . Dan leer Renate ons de rozen-ademhaling. Deze techniek kan je gebruiken als je persweeΓ«n hebt, maar ze moet weg ademen. We mogen allemaal mee doen. Je leg je rechterhand op je hart, en ruikt (zogenaamd) aan een roos, vervolgens blaas je 5 keer snel (daar zijn de vingers voor), hoog vanuit je borst. Je tuit je mond als een ventiel zodat je 5 keer mini uitblaast en de ademen vanuit je borst komt en niet vanuit je buik. (de volgende dag vertel ik dit aan vriendinnetje I. Zij begint te giechelen en zegt dat je tijdens je bevalling waarschijnlijk toch alles anders doet dan je geleerd hebt en alleen maar luistert naar de verloskundige in het ziekenhuis. Ze zal wel gelijk hebben, want zij heeft het al eens meegemaakt πŸ˜‰

We zijn aangekomen aan het einde van de les. We gaan allemaal in lotus houding zitten voor een concentratie oefening. ‘visualiseer dat je hart rose is’ en ‘transporteer deze liefde naar je kindje’.. Ok ok dit moet ik nog even onder de knie krijgen, want mijn gedachten dwalen alleen maar af πŸ˜€ De les is afgelopen en ik besluit om 10 lessen te gaan volgen. Ik kijk nu al uit naar volgende week!

P.S. Mijn rugpijn is een stuk verminderd. Yes!!

-xxx- Emy

Speciaal voor jou

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *